جعل حدیث در باره شلمچه

جعل حدیث درباره شلمچه باز هم تکرار شد حسن طاهری از نویسندگان و محققان کشور با بررسی اسناد تاریخی و گفتگو با مرتبطین این مساله، نتایج تحقیقات و پاسخ پرسش دوم را اینگونه در اختیار ما قرار داده است: حجت‌الاسلام جواد محدثی، نویسنده و محقق و از مسئولان فرهنگی سپاه در دوران جنگ با شنیدن این حدیث می‌گوید: «چنین مطلبی را بنده اکنون می‌شنوم و اصلاً چنین چیزی مطرح نبود. البته می‌شود تحقیقات بیشتری نمود. در زمان جنگ هنگام عملیات کربلای پنج و آب‌گرفتگی پشت بصره، برخی مطرح می‌ساختند که شاید این مسئله نشانه‌ای باشد از آب گرفتگی منطقه «ابلّه» در آخرالزمان. امّا این مطلب هیچ ارتباطی به این حدیث ندارد!» به گزارش آتی،آخرین نیوز نوشت:،در حالیکه مردم خرمشهر از نبود برخی امکانات اولیه در این شهر شدیدا گلایه‌مندند اخیرا جعل و انتشار حدیثی در خصوص خرمشهر اعتراض بسیاری از دلسوزان و اصحاب رسانه را در آورده است.

ماجرا از این قرار است که ماهنامه امتداد در شماره 46 و 47 خود، به احترام ساحت مقدس امام رضا(ع) دوازده صفحه خود را به پرونده‌ای ویژه ارتباط معنوی آن‌حضرت با رزمندگان و شهیدان اختصاص داد. در آن پرونده مصاحبه‌ای دو صفحه‌ای با حاج ماشاءالله آخوندی از اولین طراحان هشت‌ضلعی یادمان شلمچه به چاپ رسیده است که در مدخل ورودی این مصاحبه، مصاحبه‌گر چنین آورده است: «1320 سال پیش بود. کاروانی هجرت تاریخی و سرنوشت‌سازش را از مدینه به‌سوی خراسان آغاز کرد. این کاروان از منزلگاه‌های متعددی عبور کرد تا به بصره و مرز ایران رسید. کاروان از مرز بصره وارد شلمچه شد تا هشتمین امام در خاک ایران قدم بگذارد و این چنین خاک شلمچه، اولین نقطه جغرافیایی کشور ما بود که میزبان آن حضرت شد و دروازه ورود امام رضا(ع) به ایران لقب گرفت.

طبق برخی اسناد تاریخی، وقتی حضرت رضا(ع) به شلمچه رسیدند، تأمل کردند و فرمودند: «روزگاری بهترین پیروان ما در این سرزمین ماوا می‌گیرند.» کاروان امام(ع) از شلمچه عبور کرد، شهرها و منزلگاه‌های بسیاری را پشت سر گذاشت تا سرانجام به خراسان رسید.»

این مقدمة کوتاه، واکنش‌هایی را در پی داشت. عمده پرسش اصلی روی دو نکته بود: 1. عبور امام رضا(ع) از شلمچه؛ 2. حدیث منسوب به آن‌حضرت. نقشة ارائه‌شده از سوی آستان قدس رضوی، در مدخل ورودی آن امام همام به ایران پاسخ نخست ماهنامه امتداد است و قضاوت آن بر عهده مخاطبان. پاسخ‌گوی پرسش دوم نیز (حدیث منسوب به حضرت رضا(ع))، به استناد متن نویسنده و منتقد گرامی، روایتگران و حتی مسئولان راهیان نور و رسانه ملی هستند. هر چند که ماهنامه امتداد هم رسالت خود را نشر حقایق و ارزش‌های واقعی دفاع مقدس و روایات نورانی اهل‌بیت(ع) می‌داند.

نویسنده گرامی، به نقل از حجت‌الاسلام صادقی می‌آورد:«حجت‌الاسلام محمدصادقی با اشاره به برخی ریشه های ادامه یافتن انتشار حدیث شلمچه، برخی از مسئولان راهیان نور و برخی از مداحان کم سواد را عامل آن بر شمرده و گفت: «بنده شخصاً به برخی از این مسئولان نسبت به غیرواقعی و بی سند بودن این حدیث تذکر داده‌ام ولی باز هم شاهدیم که در رسانه‌ها و تلویزیون این حدیث را برای مردم می‌گویند و به دنبال ساختن مستند تلویزیونی برای آن هستند.» اصلا چنین چیزی نیست...

بنا بر این گزارش، حسن طاهری از نویسندگان و محققان کشور با بررسی اسناد تاریخی و گفتگو با مرتبطین این مساله، نتایج تحقیقات و پاسخ پرسش دوم را اینگونه در اختیار ما قرار داده است: حجت‌الاسلام جواد محدثی، نویسنده و محقق و از مسئولان فرهنگی سپاه در دوران جنگ با شنیدن این حدیث می‌گوید: «چنین مطلبی را بنده اکنون می‌شنوم و اصلاً چنین چیزی مطرح نبود. البته می‌شود تحقیقات بیشتری نمود. در زمان جنگ هنگام عملیات کربلای پنج و آب‌گرفتگی پشت بصره، برخی مطرح می‌ساختند که شاید این مسئله نشانه‌ای باشد از آب گرفتگی منطقه «ابلّه» در آخرالزمان. امّا این مطلب هیچ ارتباطی به این حدیث ندارد!»

سردار محمد فرهادی نیز با اظهار تأسف از گسترش چنین مطالبی بر جلوگیری و برخورد با تحریفات تاریخ دفاع مقدس تأکید و خاطرنشان کرد: «بنده در کل دوران جنگ هیچ چیز مستند و محکمی در این‌باره نشنیدم.» سردار ابراهیم جباری، فرمانده سپاه علی بن ابیطالب(ع) می‌گوید: «در زمان جنگ به هیچ وجه چنین حدیثی مطرح نشد و چنین مطلبی پس از جنگ گفته شده و می‌شود که در صورت نادرست بودن آن حتماً باید به راویان و کاروان‌ها تذکر داده شود تا از گفتن چنین مطالبی بپرهیزند.»

گل‌علی بابایی، از محققان و نویسندگان فعال دفاع مقدس با اظهار تأسف از بیان مطالب کم‌ارزش و غیر واقعی و تأکید بر بیان حقیقت‌ها و ناگفته‌های ارزشمند حقیقی حادثه جنگ می‌گوید: «چنین حدیثی در زمان جنگ اصلاً مطرح نبود. فقط جاده‌ای در شلمچه وجود داشت که به نام امام رضا(ع) نامگذاری شده بود. متأسفانه این روزها نظیر چنین مطالب کم‌ارزش و غیرواقعی، بسیار گفته می‌شود. مگر برای عظمت شهدا، کمبود حقایق ارزشمند داریم که برخی به این مطالب متوسل می‌شوند!؟»

سردار غلام‌رضا ابوطالبی، نیز در این‌باره می‌گوید: «در نزدیکی مقتل شلمچه و در خاک عراق، سه‌راهی و جاده‌ای بود که به نام امام رضا(ع) نامگذاری شده بود. این نامگذاری دلیل خاصی هم نداشت. این حدیث منسوب را هم اصلاً در زمان جنگ کسی مطرح نمی‌کرد و نمی‌گفت و طی ده سال اخیر سینه‌به‌سینه منتشر شده است که: امام رضا(ع) از شلمچه عبور کرده و گویا یک شب را در آنجا سپری نموده‌اند، اما کسی برای آن سند و مدرکی ذکر نمی‌کند!»

سرهنگ مهدی طاهری، از پیش‌کسوتان جنگ در این باره با توضیح کامل‌تری تأکید می‌کند: «اینکه امام رضا(ع) از منطقه شلمچه عبور کرده باشد یا نه؟ پس از عملیات کربلای چهار آن هم به صورت خیلی محدود در بین تعداد ‌اندکی از مسئولان و فرماندهان مطرح شد. با اینکه قبل از آن جاده خرمشهر به شلمچه که انتهای آن به سه‌راهی منتهی می‌شد به نام امام رضا(ع) نامگذاری شده بود. آن موقع زمزمه‌ای مطرح شد که امام رضا(ع) شاید از این مسیر عبور کرده باشند. ولی اصلاً چنین حدیثی گفته نمی‌شد.

این در حالی بود که در آن ایام دو دیدگاه برای نامگذاری جاده و سه‌راهی به نام امام رضا(ع) وجود داشت. اول حدس و گمانی بود مبنی بر عبور امام هشتم(ع) از شلمچه که دیدگاه غالب بود، ولی با این حال در بین افراد محدود مطرح شده و اصلاً در بین رزمندگان فراگیر نبود. دیدگاه دوم نیز این بود که به علت استقرار تیپ 21 امام رضا(ع) از خراسان در آن منطقه، این نامگذاری انجام گرفته است.»

سرهنگ محمود کیائی‌نژاد که از سوی برخی از همرزمان خود «فردی دقیق و موشکاف» در جنگ، لقب گرفته است می‌گوید: «من با چنین حدیث و ماجرایی اکنون مواجه می‌شوم و در زمان جنگ به هیچ وجه چنین حدیثی را نشنیدم. در جاده‌ها و موقعیت‌های جنگی بیشتر اسامی انتخاب شده به نام اهل بیت(ع) انجام می‌گرفت. مثل جاده سیدالشهدا(ع) در جزایر مجنون، جاده شلمچه را نیز به نام امام رضاu نامگذاری نموده بودند و دلیل خاصی هم مطرح نبود.»

سرهنگ حاج حسین صباغیان نیز از فعالان فرهنگی و رزمندگان پیش‌کسوت لشکر 7 ولی‌عصر(عج) خوزستان در دوران جنگ می‌گوید: «بنده به یاد ندارم در کل زمان جنگ چنین حدیثی مطرح شده باشد و پس از جنگ نیز به صورت شفاهی طی چند سال اخیر آن‌را شنیده‌ام.» سرهنگ حاج عباس حسینی، سرپرست تیپ2 اباعبدالله الحسین(ع)، سرهنگ حاج‌محمد قربانی، سرهنگ عباس کوهی و چند نفر از رزمندگان با سابقه در جنگ نیز یادآور شدند که «هیچ حدیثی از امام رضا(ع) در این‌باره در کل دوران جنگ نشنیدند.» خطر خرافه‌گرایی را جدی بگیریم مؤسسه تفحص سیره شهدا یکی از فعال‌ترین مؤسسه‌های فرهنگی کشور است که رسالت انعکاس حقیقت دفاع مقدس را در قالب‌های فرهنگی و هنری و روایت‌گری در کاروان‌های راهیان‌نور طی یک دهه بر عهده دارد.

حجت‌الاسلام حسین جوشقانی، یکی از مسئولان این مؤسسه می‌گوید: «محققان و پژوهشگران این مؤسسه پس از شنیدن این حدیث و برخی روایات حاشیه‌ای آن، پس از مدت‌ها تحقیق و بررسی به سند و مدرک معتبری در این زمینه نرسیدند و متوجه شدند اصلاً چنین روایتی وجود ندارد.»وی با اشاره به انتشار برخی روایات غیر واقعی در میان زائران مناطق جنگی در سال‌های گذشته و غفلت و بی‌توجهی برخی راویان در این زمینه یادآور شد: «به همه راویان جنگ تذکر جدی داده شده تا از گفتن این حدیث بپرهیزند و هیچ یک از اعضای این مؤسسه چنین مطلبی را بیان نمی‌کنند. علاوه بر اینکه همه افراد باید در روایتگری و بیان مطالب آن هم از سوی امامان معصوم(ع)، کاملاً مراقب باشند.»

حجت‌الاسلام شیخ نجم‌الدین طبسی، کارشناس برجسته کلام و تاریخ اسلامی و استاد حوزه علمیه قم، پس از تحقیق در این زمینه گفت: «پس از بررسی و تحقیق چنین مطلبی را [حدیث منسوب به امام رضا(ع) درباره شلمچه] بنده در هیچ منبعی نیافتم. کسانی که مدعی حضور امام هشتم(ع) در شلمچه و بیان حدیثی منسوب به ایشان هستند، باید اسناد و مدارک خود را ارائه دهند و این در حالی است که کارشناسان خبره حدیث و تاریخ باید نظرات خود را در مورد درستی یا نادرستی آن گفته و سپس این حدیث انتشار یابد.»

وی با اشاره به پیشگویی وقایع آخرالزمان در کتاب «فتن و ملاحم» توسط برخی از معصومین(ع) اظهار داشت: «در یکی از پیشگویی ها امام علی به جنگی در بین صحرای بصره و آبادان در آخرالزمان اشاره فرموده‌اند، اما آیا این جنگ، همان جنگ بین ایران و عراق بوده یا نه؟ جای بحث دارد، در ضمن اینکه این پیش‌گویی هیچ ارتباطی به حضور و عبور امام هشتم(ع) در شلمچه ندارد.» در ادامه این تحقیق سراغ دارالحدیث رفتیم.

حجت‌الاسلام حائری، با اشاره به طرح این پرسش از پانزده سال پیش تا کنون می‌گوید: «یک تیم مستقل تحقیقاتی متشکل از متخصصان علوم حدیث در این مؤسسه در پی یافتن سند و مدرک حضور امام هشتم(ع) در شلمچه و همچنین حدیث منسوب به ایشان درباره شلمچه و شهدای آن، تمامی کتاب‌های جدید و قدیم از شیعه و سنی را بررسی و مطالعه نمودند، اما هیچ نشانه‌ای حتی به‌اندازه یک جمله یا یک کلمه هم یافت نشد. اگر چه ادعا نمی‌کنیم که اصلاً نیست، اما با بررسی‌های فراوان هیچ سندی برای آن پیدا نشد و بهتر است مدعیان طرح این حدیث، منابع و اسناد خود را ارائه نمایند.»

با این همه جای این پرسش اساسی باقی است که چگونه مردم عزیز و شریف و نجیب خرمشهر که سالهاست با نبود امکانات اولیه و تنگناهای شدید معیشت روبرو هستند، می‌توانند با این نوع تقدس‌زایی بیهوده کنار بیایند در حالی که مسئولان کشور در ارائه خدمات به مردم این منطقه همواره ضعیف ترین عملکردها را داشته‌اند؟ آیا وقت آن نشده که برای خرمشهر عزیز به شکلی عملیاتی و نه شعاری و تزئینی و با سبک گردشگری و زیارتی، کاری در خور شان انجام دهیم؟.atynewsمنبع

/ 0 نظر / 24 بازدید